הידעתם? גם לסבא וסבתא יש זכות לראות את הנכדים!

הידעתם? גם לסבא וסבתא יש זכות לראות את הנכדים!

זכויות סבא וסבתא

פעמים רבות בסכסוכי גירושין ואף בסכסוכים בין ילדים להוריהם מחליטים הילדים לנתק את הסבים והסבתות מהנכדים.

בעבר יכלו סבים וסבתות לתבוע הסדרי ראיה רק עם אחד מההורים נפטר והצד שנותר בחיים לא מאפשר לו להתראות עם הנכדים, כיום רוח הפסיקה השתנתה וסבים וסבתות יכולים לתבוע הסדרי ראייה עם הנכדים גם כששני ההורים חיים.

מקרים בהם הורים מונעים מילדיהם לפגוש את סבא וסבתא הם קשים מאד ולכן כאשר מוגשת תביעה כזו מסבא וסבתא בית המשפט נוהג בעדינות מרובה ודואג שעיקרון "טובת הילד" יהא זה שינחה אותו.

הקושי הגדול ביותר לגשר במקרים כאלו הוא גודל האמוציות שיש בין הורי הילדים לסבא וסבתא ולכן לא תמיד מצליח בית המשפט לפסוק פסיקה הולמת בעניין. במקרים רבים ממנים בתי המשפט פקידות סעד שבוחנות את העניין מקרוב ורואות באמת ובתמים מדוע מנותק הקשר בין הנכדים לבין הסבא וסבתא ולאחר בדיקה מקיפה מגישה פקידת הסעד תסקיר לבית המשפט שם היא פורסת את המציאות לעיני בית המשפט.

אחד השיקולים בפתיחת שערי בית המשפט להגשת תביעה שכזו מצד סבא וסבתא היא העובדה שאם יכולה לתבוע מזונות מהסבא וסבתא כאשר הבן אינו משלם את מזונות ילדיו ולכן כפועל יוצא אם סבא וסבתא משלמים מן הראוי שגם יזכו להיות בקשר עם הנכדים, מעבר לכך ראוי ואף רצוי שנכדים ידעו בחייהם סבא וסבתא!

בעיני, חשוב מאד שגם סבא וגם סבתא יהיו מעורבים בחיי הנכדים והיום למצער כמעט ולא ניתן לחיות ללא מעורבותם של הסבים והסבתות אשר מתבטאת בעזרה יום יומית בגידול הנכדים, האפשרות לבקש סעד של קביעת הסדרי ראייה לסבים והסבתות היא אפשרות נהדרת, זוהי דרך למנוע מהורים שמבקשים "להתנקם" בסבא וסבתא באמצעות הנכדים.

כאשר דנים בתי המשפט בעניינו של קטין ידונו לא רק בזכויות ההורים המשמורנים אלא אף בזכויות הילדים במשפחה כולה כאשר ברור כי סבא וסבתא הם בהחלט חלק מהמשפחה של הנכדים!


האמור לעיל אינו מהווה חוו"ד משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי הולם.
כותבת המאמר: עו"ד יעל אדר, מומחית לדיני המשפחה.
בכל שאלה ניתן לפנות לטל' 050-2592500 או לפנות במייל – yaeladarlawoffice@gmail.com

דילוג לתוכן